Michael Stevenson, The Fountain of Prosperity, 2006, courtesy of Vilma Gold, London
Gerlach en Koop, electriciteitsdraad zonder electriciteitsdraad, 2007, 387 cm
Museum Kroller-Muller, Otterlo, NL
3 april – 1 juni 2008
Jurgen Stollhans DE, Michael Stevenson NZ/DE , gerlach en koop NL
The Place to Be was een tentoonstelling van Gudrun Bott, Marcus Lutkemeyer en Saskia Monshouwer in het kader van het euregioproject <gap> dat vanuit Schloss Ringenberg in Hamminkeln (DE) georganiseerd werd. De drie curatoren kozen ieder een kunstenaar die de opdracht kreeg om een werk te maken in relatie tot de omgeving en de collectie van het museum.
Michael Stevenson legde verbanden tussen de ontwikkeling van de particuliere collectie van het echtpaar Kroller-Muller tot de rijkscollectie en hun economische activiteiten tijdens de crisis in de jaren twintig. Hij maakte een combinatie van gebruiksvoorwerpen uit de voormalige bezittingen van het echtpaar Kroller-Muller en geleende objecten van de Nederlandse Bank. De intallatie werd getoond in de voormalige directeurskamer van het museum.
Jurgen Stollhans nam de geschiedenis van het museum en de collectie als uitgangspunt. Op zijn kwetsbare werk, een schoolbord dat met krijt bestoven werd, legt hij assiociatieve verbanden tussen verschillende historische gegevens. Hij refereert aan de periode tijdens de oorlog dat het museum als noodhospitaal was ingericht en aan het mysterieuze schema van de kunsthistoricus Bram Hammacher, adviseur van mevrouw Kroller-Muller en directeur van het museum van 1947 tot 1963.
gerlach en koop toonden meerdere werken waaronder slijten. Twee titelkaartjes van het museum, zeven weken door de kunstenaars in de achterzak gedragen, hingen als kleinoden aan de wand. De tijd had er een patina van kreukels in gebracht. De kaartjes hadden een collectienummer, zodat de aankondiging van het werk, het werk zelf en de beschrijving zouden samenvallen, en er geen spookachtige dubbelganger zouden opduiken.
De presentatie ruim schrijven was een inventarisatie van dingen in een zaal langs de hoofdroute. Er waren zo’n 15 werken van gerlach en koop en een sculptuur uit de collectie (Carl Andre, White Chalk Piece, 1972). Deze Andre kreeg gezelschap van werken zoals een sculptuur van zes meter lang van aluminium met een ‘fries’ (nagebootst in verf en viltstift), met het motief van een pepermuntverpakking (merk: King); een trapleuning: het langste en (smalste) voorwerp uit het werk van gerlach en koop en elektriciteitsdraad zonder elektriciteit: een kopie van het afzetkoord van het museum van koperdraad (gestripte elektriciteitsdraad). ruim schrijven was tevens de titel van een in situ werk, met als materiaal de dertien niet verwijderde en onregelmatig gespatieerde plakletters van een oorspronkelijk grotere tekst. Deze tekst herneemt de instructie op een acceptgirokaart – ‘de ruimte hieronder niet beschrijven’ – en komt tot een tegenbod.
De tekst over gerlach en koop is overgenomen uit Stroom Den Haag, gerlach en koop – CHT UU – en komt voor in de tekstbijdrage van Marc Kremer; Avant-Gardisten uit Den Haag. Uitgave Publisher, 2009
De tentoonstelling vond plaats in het kader van het euregioproject <gap> dat vanuit Schloss Ringenberg, Hamminkeln (DE) georganiseerd werd.
Pers o.a. Alied Ottevanger, Editie 133 mei-juni 2008 Witte Raaf